mandag 20. juni 2011

Litt litteratur: "Fra Kristianiabohemen"


Nå har sommerferien endelig begynt, og jeg har pakket alle pensum-bøker bakerst i bokhyllen for å la de støve ned i fred. Etter en stund begynte jeg å tenke på hva jeg skulle bruke tiden min på, og løsningen ble da å se om jeg fikk meg jobb, og bruke litt tid på å lese de bøkene jeg har drømt om å lese ett helt semester. 

Den første boken jeg tok for meg, var “Fra Kristianiabohemen”, boken som Hans Jæger ga ut på slutten av 1800-tallet, med det formål å revolusjonere romankunsten på den tiden. Resultatet ble at boken ble bannlyst en time etter utgivelse, og Jæger ble fengslet året etter på grunn av brudd på bluferdigheten og gudsbespottelse. For meg var min motivasjon egentlig å finne ut om boken virkelig var så ille. Boken taler blant annet for fritt samliv mellom kvinner og menn utenfor ekteskapet, og boken viser alle sider ved mennesket. En kan egentlig tenke seg at det ble for sterk kost for kritikere på den tiden, men sammenliknet med mye av dagens litteratur, var den ganske harmløs. Jeg lekte til og med litt med tanken om at hadde datidens kritikere lest mye av dagens litteratur, hadde de ganske sikkert snudd seg i graven. Men alt var ganske annerledes på den tiden, siden datidens litteratur bare skulle skildre de vakre sidene ved livet, og ikke de realistiske sidene. Men jeg har stor respekt for at Jæger trosset dette, og valgte å skildre noe av den råskapen som livet faktisk kan innebære.
-Lise

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar